Τρίτη 14 Απριλίου 2009

«Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, ο έν ύδασι την γή κρεμάσας…»


Ιεροσόλυμα, στήν Via Dolorosa, στόν δρόμο τού Σταυρού καί τού μαρτυρίου τού Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού...







Μέρες νηστείας καί μέρες πένθους πού είναι, σκεφθήκαμε να βάλουμε καί ένα επίκαιρο άρθρο από μία παλαιότερη ομιλία, αλλά πάντα επίκαιρη, τού μαχητικού επίσκοπου Αυγουστίνου Καντιώτη, "σημείου αντιλεγόμενου" ίσως γιά μερικούς, αλλά ενός σύγχρονου Πατέρα τής Ορθοδόξου Εκκλησίας γιά όσους τόν παρακολούθησαν από παλιά στήν πορεία του...


=================================



Πλησιάζουν οί ημέρες του Πάσχα


Aγρυπνείτε!



ΔIANYOYME, αγαπητοί μου, την Αγία και Mεγάλη Eβδομάδα. Aν όλες οι ημέρες οι ώρες και τα δευτερόλεπτα του χρόνου πρέπει να φέρουν τη σφραγίδα της αγιότητος, πολύ περισσότερο η εβδομάδα αυτή. Όλα τώρα πρέπει να είναι άγια.


H σκέψι μας, η καρδιά μας, η θέλησί μας, η γλώσσα μας, όλη η ύπαρξί μας να είναι στο Xριστό 100%.


Aυτή την εβδομάδα δεν επιτρέπεται καμμιά αμαρτία. H αμαρτία είναι κατακριτέα οποιαδήποτε ημέρα· αλλά αν γίνεται τη Mεγάλη Eβδομάδα, είναι φρικτή.


Aλλο ν’ αμαρτάνει κανείς την καθημερινή, και άλλο την Kυριακή και τη Mεγάλη Παρασκευή. δεν είναι πολύς καιρός που κάποιος Xριστιανός ήρθε και μου είπε·


«Πάτερ, εξωμολογήθηκα· είπα τ’ αμαρτήματά μου. Aλλά ένα αμάρτημα με τρώει, δε’ μπορώ να ησυχάσω», κι άρχισε να κλαίει.


«Eίναι μια αμαρτία που την έκανα Mεγάλη Παρασκευή…».


Eίδα κ’ έπαθα να τον ησυχάσω.


Eίναι φοβερό ν’ αμαρτάνει κανείς την ημέρα που σείεται η γη, που κτυπούν πένθιμα οι καμπάνες, που κλαίνε οι μοναχοί, που ψάλλουν οι ψάλτες το «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου …ο Yιός της Παρθένου». για τους αναισθήτους αυτούς αρμόζουν τα «ουαί» του σημερινού Eυαγγελίου (Mατθ. 23,13-39).


O Kύριος είπε 8 φορές το «ουαί» ( αλλοίμονο ) στους πωρωμένους Γραμματείς και Φαρισαίους, αλλά 108 «ουαί» αρμόζουν σε όσους δεν σέβονται τη Mεγάλη Eβδομάδα και αμαρτάνουν.


Aπό χθές το βράδι, για να μιλήσω με γλώσσα σύγχρονη, άνοιξε η τηλεόρασι. Όχι η βρωμερά τηλεόρασις επιγείων σταθμών, αλλά η τηλεόρασι του ουρανού.


Oι ακολουθίες της Mεγάλης Eβδομάδος είναι η πνευματική τηλεόρασι· και τέτοιες ακολουθίες δεν υπάρχουν σε καμμιά θρησκεία του κόσμου. Kάθε μέρα παρουσιάζονται νοερώς μπροστά μας διάφορα πρόσωπα με τα έξοχα τροπάρια, με τα Eυαγγέλια και τις άλλες περικοπές.


Xθές ο Iωσήφ ο πάγκαλος. Kαι σήμερα; Tο είπαν οι ψαλτάδες, αλλά ποιός προσέχει; Aπόψε η πνευματική τηλεόρασι έδειξε τις δέκα παρθένες. * * *


Για να καταλάβουμε την παραβολή αυτή, πρέπει να γνωρίζουμε τα έθιμα του γάμου στο Iσραήλ, που μένουν τα ίδια εδώ και 5.000 χιλιάδες χρόνια. Eμείς τα ωραία χριστιανικά έθιμα, που μυρίζουν θυμάρι και λιβάνι, πάμε σιγά - σιγά να τα ξεχάσουμε, για να γίνουμε Eυρωπαίοι. Tο Iσραήλ διατηρεί τα έθιμά του. Kαι ένα απ’ αυτά είναι του γάμου.


H νύφη μπαίνει στο σπίτι στολισμένη. Tη συνοδεύουν δέκα παρθένες, δέκα νέα κορίτσια, ντυμένα στα άσπρα. Kρατούν στα χέρια τους λουλούδια και λυχνάρια. Σταματούν έξω από το σπίτι, μπρός στο δρόμο, και περιμένουν να έρθει ο γαμπρός από το σπίτι του πατέρα του. Tον περιμένουν μ’ αναμμένα τα λυχνάρια, με τραγούδια και ετοιμασία. Kι όταν έρθει, μπαίνουν στο σπίτι και κλείνει η πόρτα.


Σ’ αυτό το έθιμο του Iσραηλιτικού γάμου στηρίζεται η παραβολή που είπε ο Kύριος για δέκα παρθένες, που περίμεναν μέχρι αργά τη νύχτα να έρθει ο νυμφίος κ’ εκείνος αργούσε. Nύσταξαν όλες και κοιμήθηκαν. Kατά τα μεσάνυχτα άκουσαν φωνή·


«Iδού ο νυμφίος έρχεται» (Mατθ. 25,6).


Ξύπνησαν να ετοιμάσουν τα λυχνάρια. Oι πέντε ήταν φρόνιμες· είχαν μαζί τους λάδι, γέμισαν τα λυχνάρια, συνώδευσαν με τα φώτα το νυμφίο στο σπίτι που θα γινόταν ο γάμος, και έκλεισε η θύρα. Oι άλλες πέντε ήταν μωρές και ανόητες · δεν είχαν λάδι, έσβησαν τα λυχνάρια τους, κ’ έμειναν έξω από το γάμο (βλ. Mατθ. 25,1-13).


Στην παραβολή ο Kύριος άλλα λέει και άλλα εννοεί.


Nυμφίος, γαμπρός, είναι μιά λέξι που συγκινεί τους νέους και την έχουν στολίσει με πολλά τραγούδια. Eδώ Νυμφίος, ο «ωραίος κάλλει παρά τους υιούς των ανθρώπων» (Ψαλμ. 44,3), είναι ο Kύριος ημών Iησούς Xριστός.


Aυτό το Nυμφίο, αδελφοί μου, πρέπει ν’ αγαπήσουμε. Eάν η νύφη αγαπά το νυμφίο της μια φορά, εμείς εκατό και χίλιες φορές πρέπει ν’ αγαπήσουμε το Xριστό.


Δυστυχώς όμως εμείς μόνο γήϊνες αγάπες έχουμε. Τον «αντρούλη» μας, τη «γυναικούλα» μας, το «παιδάκι» μας. δεν κατηγορώ τις αγάπες αυτές· είναι φυσικές, ο Θεός τις φύτευσε.


Aλλοίμονο στον άντρα που δεν αγαπά τη γυναίκα του και στη γυναίκα που δεν αγαπά τον άντρα της.


Aλλ’ υπάρχουν και αγάπες μεγαλύτερες. Γυναίκα, αν αγαπάς μια φορά τον άντρα σου, χίλιες φορές ν’ αγαπήσεις το Xριστό! Kρύες οι καρδιές των γυναικών, Βόρειος πόλος οι καρδιές των αντρών· και έτσι περιοριζόμαστε στις μικρές αγάπες.


Nυμφίος λοιπόν είναι ο Xριστός. Kαι νύμφη, καλλονή έξοχη, μοναδική, υπέροχη και αιώνια, είναι η Oρθόδοξος Eκκλησία μας. Kανένας γαμπρός δεν αγάπησε τόσο δυνατά τη νύφη του, όπως ο Xριστός την Eκκλησία Του !


Xάριν αυτής έχυσε το τίμιό του αίμα. Γι’ αυτό τη θέλει να λάμπει και να είναι πολύ ψηλά.
Mέλη της Eκκλησίας είμεθα εμείς, που βαπτισθήκαμε στο όνομα του Πατρός και του Yιού και του Αγίου Πνεύματος. Kαι εμείς, όπως οι δέκα παρθένες, πρέπει να περιμένουμε. Nα περιμένουμε τον ερχομό του Kυρίου, τη Δευτέρα Παρουσία…


―Παραμύθι των παπάδων και των δεσποτάδων είναι αυτά, λένε οι άθεοι.


Oχι, κύριοι· δεν είναι παραμύθι, αλλά γεγονός πραγματικό. Tο είπε ένα στόμα, που δεν λέει ποτέ ψέματα· το είπε ο Xριστός. Kι αυτό είναι γεγονός αληθινό 100%.



Θ’ αλλάξει όμως αυτός ο ντουνιάς, που είναι ζυμωμένος με ψευτιές, κακίες, κλοπές, με δάκρυα.

Θ’ αλλάξει ο ντουνιάς και θα έλθει ο Kύριος, είτε μας αρέσει είτε όχι. Θα έλθει ο Kύριος, το λέμε στο «Πιστεύω»·

«…Kαι πάλιν ερχόμενον μετά δόξης κρίναι ζώντας και νεκρούς».



Θά έλθει ο Kύριος. Tο σκεφθήκατε αυτό καλά; O χρόνος που θα έλθει μας είναι άγνωστος. Mόνο οι γιεχωβάδες, που είναι ψευδοπροφήτες, ορίζουν ημερομηνίες κ’ εξευτελίζονται.



Θα έλθει ο Kύριος απροειδοποίητα, όπως ο κλέφτης. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πάντοτε έτοιμοι και να τον περιμένουμε.


Mας έδωσε και μερικά σημάδια που θα προηγηθούν πριν από τον ερχομό Tου. Ποια είναι αυτά;


Ω κόσμε ψεύτη, όχι εγώ, αλλά ο Xριστός σε ειδοποιεί· γιατί μένεις αδιάφορος; Σου δίδει σημάδια για τον ερχομό του.

Tο μικρόβιο της απιστίας έχει μπει πολυ βαθειά στην καρδιά του Eλληνικού λαού, και χρειάζονται μεγάλα γεγονότα και σεισμός ισχυρός, για να τον συνεφέρει και ν’ αποκτήσει την πίστι που έχασε.


Aπό συνήθεια ερχόμαστε στην Εκκλησία τις άγιες αυτές ημέρες του Πάσχα. Δεν μας συγκινούν τα άγια πάθη του Xριστού. Δεν μας συγκινεί η αγάπη του και το έλεός του.

Ψυχροί και αδιάφοροι, ανέτοιμοι και ανεξομολόγητοι τολμούμε να πλησιάσουμε το Άγιο ποτήριο· και μετά, σαν τα κοράκια πέφτουμε στα κρέατα.

Mερικά σημάδια, που θα προηγηθούν της ελεύσεως του Kυρίου, είναι οι σεισμοί.


Oι σεισμοί, που γίνονται κατά τόπους, μικροί και μεγάλοι, είναι προάγγελοι του Παγκοσμίου σεισμού, που δεν θα γκρεμίσει πλέον σπίτια, αλλά θα σείσει συνειδήσεις, θα συντρίψει τις καρδιές εκείνες που πωρώθηκαν, έγιναν μπετόν αρμέ, και δεν δέχτηκαν τον Kύριο.


Tότε «όψονται εις ον εξεκέντησαν» (Iωάν. 19,37).


Kαι τότε «κόψονται πάσαι αί φυλαί τής γής πού δέν επίστευσαν είς Αυτόν...» (Mατθ. 24,30).


Tότε και οι βλάσφημοι οι άθεοι και οι ανήθικοι, που δε’ σεβάστηκαν οûτε τη Mεγάλη Παρασκευή, θα γονατίσουν. Nαι, θα γονατίσουν και θα φωνάξουν· Aνοίξτε, βουνά, να μας γλυτώσετε από την οργή του Θεού!…


Aυτά δεν είναι παραμύθια. θα έρθει ο Kύριος· και είναι τόσο βέβαιο, όσο είναι ότι αυτή τη στιγμή πατούμε το χώμα τούτο.
* * *
Άντρες γυναίκες και παιδιά, που με ακούτε! δεν σας κοροϊδεύω.


Σας λέω την αλήθεια και μόνο την αλήθεια. Όπως η νύφη ετοιμάζεται για να υποδεχθεί το γαμπρό, έτσι ας ετοιμάσουμε κ’ εμείς τις ψυχές μας, για να υποδεχθούμε το Nυμφίο της Eκκλησίας, τον Kύριο ημών Iησού Xριστό.


Mανουάλια και λυχνάρια αναμμένα να γίνουμε, αδελφοί μου, και να φωτίζουμε μέσα στο σκοτάδι του κόσμου. Πολλά καντήλια έχει η εκκλησία. Tο βράδι όλα θα σβήσουν. Ένα δεν πρέπει να σβήσει· είναι του Eσταυρωμένου. O νεωκόρος τροφοδοτεί με λάδι αυτή την κανδήλα, για να μένει ακοίμητη.


K’ εμείς να τροφοδοτήσουμε την πίστι, εις πείσμα των δαιμόνων και χαρά των αγγέλων. N’ ανάψουμε τα καντήλια της ψυχής μας, που είναι η πίστις η πατρίδα και η οικογένεια, και να γίνουμε φώτα, στον σκοτεινό αιώνα της διαφθοράς και απιστίας που ζούμε, για να δοξάζεται ο Kύριος ημών Iησούς Xριστός· όν, παίδες, υμνείτε εις πάντας τους αιώνας. Aμήν.


† επίσκοπος Aυγουστίνος
(Ομιλία του π. Αυγουστίνου Καντιώτη στον ιερό ναό
Aγίων Kωνσταντίνου και Eλένης Aμυνταίου, Mεγάλη Δευτέρα 4-4-1977)

www.augoustinos-kantiotis.gr



Δευτέρα 13 Απριλίου 2009

«Η πικρία του κόσμου βγαίνει επάνω μας...»


Η κατάργηση τό 1984, τής Ελληνικής Χωροφυλακής πού ήταν ένα ημιστρατωτικό Τμήμα εσωτερικής ασφάλειας κατάλληλο γιά καταδιώξεις υπαίθρου, υπήρξε ένα ολέθριο σφάλμα τής τότε πολιτικής ηγεσίας...

Τήν ίδια στιγμή πού τόσες άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως πχ. η Γαλλία, διατηρούν τήν Χωροφυλακή σε πλήρη ετοιμότητα !

Τήν χαριστική βολή όμως αυτής τής αποδυνάμωσης τήν επέφερε η κατάργηση πολλών Αστυνομικών Σταθμών καί Τμημάτων τής υπαίθρου , ή η συρίκνωσή τους σέ πολυδύναμα Τμήματα βασιζόμενα όχι στήν μόνιμη παρουσία τού Αστυνομικού στό χωριό αλλά στίς βόλτες τού περιπολικού νομίζοντας ότι έτσι κάνουν αστυνόμευση...

===========================================

«Χρειάζονται γενναίες αποφάσεις για να αποκατασταθεί το κενό που μας χωρίζει με την κοινωνία».

Αυτό είναι το μήνυμα που δίνουν οι συνδικαλιστές της τοπικής ΕΛ.ΑΣ με αφορμή μια σειρά από αιματηρά περιστατικά με θύματα αστυνομικούς που έχουν προκαλέσει αναστάτωση στο Σώμα και έχουν προβληματίσει για τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί σήμερα.

Το χειρότερο όμως είναι ότι έχουν τραυματίσει τη σχέση με την κοινωνία με αποτέλεσμα και ζητούμενο για την Αστυνομία είναι η κοινωνική απομόνωση στην πράξη των βιαιοτήτων συμπεριφορών σε βάρος αστυνομικών.

«Πάμε για μια κλήση και δεχόμαστε ομοβροντία αντιδράσεων ότι «να πάτε πιο πέρα να πιάσετε κανέναν κλέφτη».

Δεν μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά της» παραδέχεται ο Πρόεδρος της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αχαΐας Βασίλη Κωνσταντόπουλος.

www.peloponnisos.com.gr

==========================================


Είναι γεγονός αναντίρρητο πιά ότι τά τελευταία χρόνια, η Αστυνομία έχει αποκοπεί από την κοινωνία, πράγμα πού και οί περισσότεροι Αστυνομικοί ήδη το νοιώθουν στην καθημερινή επαφή τους με τους πολίτες…


Τά αίτια ασφαλώς είναι πολλά, με πρώτο την κακή διαχείριση της εξουσίας την απορρέουσα εκ του Νόμου, την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών, και την αυταρχική συμπεριφορά τους.


Ακόμη ( σπανιότερα ίσως ), και την εκβιαστική συμπεριφορά κάποιων, όπως μού διηγείτο παλαιός κρεοπώλης πού τον είχε ρημάξει ένας «παλαιού τύπου» αστυφύλακας, παίρνοντας κάθε Σάββατο «κρέας πολύ, καλό, και δωρεάν» για «…να μη σέ ταράξω στις μηνύσεις».


Έμπαινε στο κρεοπωλείο με αέρα και θράσος χιλίων πιθήκων, έδειχνε τά κομμάτια πού του γυάλιζαν, τά δίπλωναν αζύγιστα κι΄ έφευγε καμαρωτός χωρίς ούτε ένα ευχαριστώ καταληστεύοντας στα ίσα τον μαγαζάτορα !


Ανέφερα το παραπάνω ενδεικτικό περιστατικό πιθανόν μιάς παλαιότερης εποχής πού θέλω να πιστεύω ότι σήμερα δεν συμβαίνει ( ; ) αλλά πού έν τούτοις έχει μείνει στην μνήμη μου. Και ασφαλώς δεν γενικεύω !


Γιατί υπάρχουν άριστοι και ευγενείς Αστυνομικοί πού τιμούν με την παρουσία τους την Αστυνομία. Υπάρχουν όμως, όπως σε όλους τους κλάδους άλλωστε, και τα ζιζάνια…


Όλα όμως αυτά είναι καταστάσεις υπέρβασης τής απλής ιδιότητας του «Αστυνομικού Υπαλλήλου», και διαφοροποίησής του από άλλους, ομοίως Δημοσίους υπαλλήλους, πού ποτέ τους όμως δεν διανοήθηκαν να χρησιμοποιήσουν την θέση τους για να κάνουνε τον καπετάνιο στους άλλους….


Εάν πάς σε μια Δημόσια υπηρεσία για μια συναλλαγή, ο δημόσιος αυτός υπάλληλος οφείλει με ευγένεια να σε εξυπηρετήσει, να σού υποδείξει τι ζητά από σένα, και να κλείσει την συναλλαγή χωρίς αγριέματα, εξυπνάδες, μαγκιές, χειροδικίες, και βιαιότητες…


Αυτά, μόνο σε Τριτοκοσμικές χώρες Κόγκο και Ζιμπάμπουε μπορεί να συμβαίνουν σήμερα, και εάν θέλουν κάποιοι να κάνουν καριέρα αυτού του τύπου, άς υποβάλλουν εκεί τις αιτήσεις τους και θα τους προσλάβουν, πιθανόν, αμέσως…


Ίσως βέβαια να τους φάνε αργότερα έχοντας την ανθρωποφαγία σαν μέρος της κουλτούρας τους, αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία…


Κάθε Αστυνομικός βέβαια πού διορίζεται δεν αγοράζει συνάμα και καμία λεοντή Εξουσίας αλλά τίθεται στην υπηρεσία του πολίτη.


«Η πικρία του κόσμου βγαίνει επάνω μας» λέει ο αγαπητός κύριος αστυνομικός.

Και βεβαίως πολύς κόσμος έχει πικρές αναμνήσεις από κάποιους, ελάχιστους ίσως άσχετους αστυνομικούς, πού είτε από μόνοι τους, είτε εκτελώντας διαταγές ασχέτων επίσης ( Διοικητών Τμημάτων συνήθως ), φέρνουν την Αστυνομία σε ρήξη με το κοινωνικό περιβάλλον, προσβάλλοντας και τους ίδιους αλλά και το Αστυνομικό σώμα ολόκληρο, την ώρα πού αυτό προσπαθεί απεγνωσμένα να έλθει σε επικοινωνία με την υγιή κοινωνία…





Βαράτε με κι΄ άς κλαίω...




Θα έλεγε κανείς ότι μερικοί αυταρχικοί άνθρωποι δεν θέλουν αυτή την ειρήνη με τους πολίτες, αλλά επιζητούν την ρήξη «για δικούς» τους λόγους, κατάσταση πού δημιουργεί κακό προηγούμενο καί εναποθήκευση οργής εναντίον τών Αστυνομικών όπως καί μέ τα πρόσφατα επεισόδια είδαμε…

Όταν όμως, από την μία πλευρά βλέπεις μία Πολιτεία χωρίς ίχνος αστυνομικού στους δρόμους, νοιώθοντας ανασφαλής και μόνος από τις ληστείες πού γίνονται, και από την άλλη πλευρά βλέπεις ολόκληρη ομάδα αστυνομικών σε στημένο καραούλι να γράφουν «για κράνος», τότε αυτόματα καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά στήν Αστυνομική διοίκηση αυτού του τόπου, και ότι κάποιοι τόχουν βάλει σκοπό να εξοργίζουν περισσότερο τους πολίτες…

Όχι μόνο αφαιρώντας τους το μεροκάματο μέσα από το στόμα τους σε μια εποχή έντονης ανεργίας, μόνο και μόνο για να δείξουν ότι παράγουν έργο «μειώνοντας τους θανάτους από κράνος στην περιοχή…» , όσο στο ότι δίνουν προτεραιότητες σε δευτερεύοντα θέματα την ώρα πού κινδυνεύει ο πολίτης από έλλειψη ασφάλειας…

Για τούς «άλλους θανάτους» από ληστείες, βιαιοπραγίες, ξυλοδαρμούς, κλπ. πού είναι συνέπεια της κακής αστυνόμευσης από την οποία υποφέρει ο πολίτης, ουδείς μιλάει!

Πρό αρκετού καιρού είχε πολλή διαφημιστεί η λεγόμενη «πεζή περιπολία» ότι δήθεν θα έσωζε από την εγκληματικότητα τις συνοικίες, και ο κόσμος είχε αναθαρρήσει ότι επιτέλους θα βλέπαμε φώς στο τούνελ…

Η πεζή περιπολία δυστυχώς όπου λειτούργησε, ήταν ως επί το πλείστον μία «εισπρακτική περιπολία» για να γράφουνε λιντάκια, μηχανάκια, και κράνη, μια και οί μεγάλες μηχανές ανοίγανε γκάζι και χάνονταν, άσε πού δεν είχανε και αριθμούς όπως και σήμερα επίσης δεν έχουν…

Σε ποιά επικοινωνία με τον πολίτη ερχόντουσαν λοιπόν, όταν το μόνο πού κάνανε ( τουλάχιστον εδώ στην Πάτρα ), ήτανε να ξεποδαριάζονται οί αστυφύλακες στα σοκάκια και στις έρημες συνοικίες και να γράφουνε μηχανάκια στις γωνίες;

Εάν αυτές οί «πεζές περιπολίες» γίνονται για «ένα τέτοιο έργο», πολύ φοβόμαστε ότι έχουν ήδη αποτύχει ( πρίν καλά-καλά ξεκινήσουν), και ότι θα πρέπει κάποιοι να φτιάξουν με νέες ιδέες αυτό το πρόγραμμα…

Άς δούμε τώρα την παρακάτω περιγραφή από το Αστυνομικό Τμήμα Ξάνθης, και άς γίνει πρότυπο , ( πολύ θα το θέλαμε κύριοι τοπικοί αρμόδιοι ), και για την δική μας εγκαταλελειμμένη Πολιτεία…

================================


«Η Αστυνομία κοντά στον πολίτη»

Συμβουλές μέσα από «δελτία Τύπου» που εκδίδει το Αστυνομικό Τμήμα Ξάνθης


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Οχτώ χιλιάδες δελτία Τύπου και ανακοινώσεις που αφορούν τον πολίτη έχει εκδώσει τα τελευταία χρόνια η Αστυνομική Διεύθυνση Ξάνθης, διεκδικώντας ένα ρεκόρ ηλεκτρονικής ενημέρωσης που μόνο οι αστυνομικές διευθύνσεις σε Αττική και Θεσσαλονίκη μπορούν να συναγωνιστούν.

Το Γραφείο Τύπου της Αστυνομίας στην ακριτική Ξάνθη βομβαρδίζει καθημερινά τα μέσα ενημέρωσης με πληροφοριακό υλικό που σχετίζεται με τα αστυνομικά συμβάντα σε όλο τον νομό, πραγματοποιώντας παράλληλα και μια εξόχως ενδιαφέρουσα υπέρβαση.

Παρέχει συμβουλές, στατιστικά στοιχεία και συστάσεις σε ένα ξεχωριστό «δελτίο Τύπου» για επίκαιρα ζητήματα της καθημερινότητας και της ασφάλειας των πολιτών, κάνοντας περισσότερο πράξη το σύνθημα η «Αστυνομία κοντά στον Πολίτη».

Πώς πρέπει να ενεργήσουν οι γονείς σε περίπτωση που διαπιστώσουν ότι το παιδί τους κάνει χρήση ναρκωτικών;

Πώς θωρακίζεται σήμερα ένα σπίτι σε περίπτωση πολυήμερης απουσίας;

Πώς μπορεί ο κάτοχος μιας κάρτας αυτόματης ανάληψης να προστατευτεί από το skimming (υποκλοπή στοιχείων);

Η Αστυνομική Διεύθυνση Ξάνθης έχει απαντήσει σε τέτοιου είδους επίκαιρα ερωτήματα μέσω δεκάδων εκτενών «οδηγιών» που έχει εκδώσει, οι οποίες συγκεντρωμένες (σε μια εποχή που το έγκλημα βρίσκεται συνήθως ένα βήμα μπροστά από τους διώκτες του) θα μπορούσαν να γίνουν ένα εύχρηστο εγχειρίδιο της Αστυνομίας για ζητήματα ασφάλειας και καθημερινότητας.

Υπάρχει κενό

Το τελευταίο διάστημα έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο ηλεκτρονικό έγκλημα, στις ηλεκτρονικές απάτες και στην ασφαλή περιήγηση των ανηλίκων στο Διαδίκτυο, ζητήματα για τα οποία υπάρχει κενό πληροφόρησης και στα μεγάλα αστικά κέντρα καλύπτεται από καταναλωτικές οργανώσεις που διοργανώνουν ειδικές εκδηλώσεις για να ενημερώσουν τους πολίτες.

«Ζούμε σε μια εποχή ενημέρωσης, και όσο ο κάθε πολίτης είναι ενημερωμένος για τους κινδύνους ή τα προβλήματα που υπάρχουν γύρω του τόσο προστατευμένος είναι...», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αστυνομικός διευθυντής Ξάνθης κ. Αν. Κατσιμπέρης.

Ο αστυνομικός που άλλαξε το σκηνικό είναι ο αστυνόμος Β΄ κ. Νεκτάριος Ορφανίδης, ο οποίος από το 2004 φρόντισε η ενημέρωση να ακολουθεί τους σημερινούς ηλεκτρονικούς καιρούς. Οπως ανέφερε ο ίδιος, ο μεγαλύτερος όγκος των πληροφοριών προέρχεται από το Διαδίκτυο, την ιστοσελίδα του Αρχηγείου και από ιστοσελίδες νομικού περιεχομένου».

Πρόκειται περί καινοτομίας για την Ελληνική Αστυνομία της Περιφέρειας, η οποία πάντοτε εμφανίζεται φειδωλή σε ζητήματα ενημέρωσης και στην κάθε ερώτηση πολίτη ή δημοσιογράφου για οποιοδήποτε συμβάν ο αστυνομικός υπηρεσίας κινείται στο πρότυπο «δεν ξέρω τίποτα, μόλις ανέλαβα υπηρεσία», ασχέτως με την ώρα λήξης της βάρδιας του ή της γνώσης του για τα τεκταινόμενα.

Κάθε υπηρεσιακό έγγραφο αποστέλλεται από το γραφείο Τύπου σε πάνω από εκατό εφημερίδες, περιοδικά και ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς στην περιοχή, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή φαξ. «Και ένα ψήγμα από αυτά που θα μεταδοθούν να συγκρατήσει ο αναγνώστης ή ο ακροατής, έχει μεγάλη αξία», ανέφερε ο κ. Ορφανίδης.


Kathimerini.gr



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Α.Δ.ΞΑΝΘΗΣ 27.3.2009



Η Αστυνομική Διεύθυνση Ξάνθης επιθυμεί να ενημερώσει τους πολίτες σε απλά θέματα ασφαλείας και πρόληψης της καθημερινής παραβατικότητας ενόψει της εορτής του Πάσχα, και για την προστασία τους στις καθημερινές συναλλαγές τους ούτως ώστε να μην περιέλθουν σε ιδιαίτερα δυσάρεστες καταστάσεις (θυματοποίηση κλοπών, ληστειών, απατών κλπ)

Πρόληψη διαρρήξεων – ληστειών σε σπίτια, γραφεία και καταστήματα

•Τοποθετείστε στο σπίτι σας πόρτες και παράθυρα ασφαλείας, καθώς και θυροτηλέφωνα με οπτική εικόνα.

•Κλειδώνετε πάντοτε τις πόρτες και τα παράθυρα όταν απουσιάζετε από το σπίτι, ακόμα και αν πρόκειται για μικρό χρονικό διάστημα.

•Να κλείνετε τα παραθυρόφυλλα και τις κουρτίνες, ώστε να μη μπορούν οι διαρρήκτες να δουν τι υπάρχει μέσα στο σπίτι σας.

•Μη γνωστοποιείτε στον κοινωνικό και επαγγελματικό σας περίγυρο τα περιουσιακά στοιχεία που φυλάσσετε στο σπίτι σας. Υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο, η πληροφορία για ένα κόσμημα, μια συλλογή, ηλεκτρονικές συσκευές κ.λπ., να φτάσει και σε διαρρήκτη.

• Μην ανοίγετε ποτέ την πόρτα χωρίς να βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε τον επισκέπτη, ιδίως κατά τις ημέρες των εορτών, οπότε οι «επισκέψεις» αναξιοπαθούντων, αλλά και τα κρούσματα κλοπών σημειώνουν αύξηση. Ελέγξτε ποιος χτυπά από το «μάτι».

Τοποθετήστε και αλυσίδα στην πόρτα, αν δεν υπάρχει. Αν ο επισκέπτης επικαλείται κάποια ιδιότητα, ζητήστε ταυτότητα. Αν δεν την επιδεικνύει, μην ανοίγετε.

Εξασφαλίστε ότι η κεντρική είσοδος της πολυκατοικίας παραμένει κλειστή και ότι δεν εισέρχονται στην πολυκατοικία μικροπωλητές κ.λπ.

•Μη δίνετε κλειδιά σε καθαρίστριες, μπέιμπυ-σίττερς, κ.λπ., και μην τις αφήνετε μόνες τους, εάν πρώτα δεν τις δοκιμάσετε για αρκετό καιρό.

•Μην ανοίγετε την κεντρική είσοδο σε άτομα που δηλώνουν ότι ήλθαν για εργασία στους κοινόχρηστους χώρους ή σε άλλο διαμέρισμα. Συνεννοηθείτε με τον διαχειριστή ή με τον ιδιοκτήτη που τους αναμένει.

•Μην αφήνετε «δεύτερα» κλειδιά κάτω από γλάστρες, χαλάκια κ.λπ. Οι διαρρήκτες το γνωρίζουν και ψάχνουν πρώτα σ’ αυτά τα σημεία.

•Εξασφαλίστε καλό φωτισμό των εξωτερικών – περιμετρικών ακάλυπτων χώρων, ιδιαίτερα σε σημεία που συνορεύουν με παράθυρα, πόρτες αποθηκών ή με ταράτσες άλλων κτιρίων κ.λπ.

•Εάν επιτρέπεται από τις πολεοδομικές διατάξεις, τοποθετήστε φράκτη σε αφύλακτα σημεία. Προτιμήστε πλέγμα και όχι την κατασκευή υψηλού τοίχου, πίσω από τον οποίο μπορούν να κρυφτούν διαρρήκτες.

•Εγκαταστήστε σύστημα περιοδικής χρήσης των φώτων (χρονοδιακόπτη). Αν δεν έχετε χρονοδιακόπτη φώτων, όταν απουσιάζετε αφήνετε κάποιο φως ανοικτό καθώς και το ραδιόφωνο σε λειτουργία (δυνατά), ώστε έστω κι έτσι, να δίνεται η εντύπωση ότι το σπίτι κατοικείται.

•Εξετάστε τη δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος συναγερμού.

•Οι συρόμενες πόρτες και τζαμόπορτες, ιδιαίτερα οι παλιές, συχνά διαθέτουν κακής ποιότητας κλειδαριές. Εγκαταστήστε «δαγκάνες».

•Τοποθετείστε κλειδαριές ασφαλείας, συνδέοντάς τες με το τοπικό Αστυνομικό Τμήμα, καθώς και κιγκλιδώματα στα παράθυρα ή ελέγξτε την καλή λειτουργία των υπαρχουσών.

Οι διαρρήκτες σπάνια διακινδυνεύουν να σπάσουν τζάμια ή να κόψουν σιδεριές.

•Μην αφήνετε μεγάλα χρηματικά ποσά και πολύτιμα αντικείμενα στο σπίτι. Προτιμήστε την κατάθεση σε τράπεζα και τη φύλαξη σε θυρίδες.

•Μη φυλάσσετε τις πιστωτικές κάρτες και τις κάρτες ανάληψης στα ίδια σημεία με τους κωδικούς τους. Είναι καλύτερα να τους απομνημονεύσετε ή να τους φυλάσσετε σε άλλα σημεία.

•Αν ζείτε μόνοι, είστε ηλικιωμένοι, άτομα με κινητικά προβλήματα κ.λπ. και δεν μπορείτε να λάβετε μόνοι κάποιο από τα παραπάνω προληπτικά μέτρα, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής σας.

• Προσπαθήστε να γνωρίσετε τους ανθρώπους που κατοικούν στην ίδια πολυκατοικία και να καλλιεργήσετε με αυτούς σχέση εμπιστοσύνης και αλληλοϋποστήριξης. Θα προσέχουν το σπίτι σας όταν απουσιάζετε και εσείς το δικό τους.

• Αν προσεγγίζοντας την οικία σας αντιληφθείτε την παρουσία διαρρήκτη, ενημερώστε την Αστυνομία και περιμένετε σε απόσταση ασφαλείας ή στο σπίτι κάποιου γείτονα.

Μην επιχειρήσετε να τον συλλάβετε εσείς εφόσον δεν είσθε απολύτως βέβαιοι ότι θα τα καταφέρετε. Εάν, πάντως, δεν μπορείτε να τον αποφύγετε, προσπαθήστε να του μιλήσετε με ανθρώπινο τρόπο και ίσως να του δώσετε μόνοι σας, κάποια χρήματα ή άλλα αντικείμενα που θα έχετε βάλει εσείς κατά μέρος για τέτοια περίπτωση.

• Σε περίπτωση που αντιληφθείτε την παρουσία αγνώστου ατόμου μέσα στο σπίτι, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες για τον τρόπο αντίδρασής σας, γιατί αυτό εξαρτάται από τις περιστάσεις, δηλαδή τον αριθμό των δραστών, το φύλο, την ηλικία, τις ιδιαίτερες ικανότητες των εμπλεκομένων ενοίκων, το αν οι δράστες έχουν όπλο (έστω και αν δεν φαίνεται αυτό) κ.λπ. Η σωστή κίνηση μπορεί να είναι να μείνετε σιωπηλοί μέχρι ο διαρρήκτης να αποχωρήσει, και αφού φύγει να φωνάξετε, να καλέσετε σε βοήθεια ή να τηλεφωνήσετε στην Αστυνομία.

• Αν έρθετε αντιμέτωποι στην οικία σας με τον διαρρήκτη, μη φωνάξετε και μην προσπαθήσετε να του επιτεθείτε ή να διαφύγετε, αν δεν είστε απολύτως σίγουροι ότι θα τα καταφέρετε. Οι περισσότεροι διαρρήκτες δεν επιθυμούν να πειράξουν τα θύματα τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα το κάνουν όταν νοιώθουν ότι απειλούνται.

2. Συμβουλές προς αποφυγή των «τσαντάκηδων» και των «πορτοφολάδων»

•Μην μπαίνετε στο ασανσέρ με αγνώστους, ιδίως όταν πρόκειται για πολυκατοικίες απόμερες και με μειωμένη κίνηση.

•Μην περπατάτε ανέμελοι στην άκρη του πεζοδρομίου σε μέρη που είναι ερημικά και σκοτεινά.

• Όταν βαδίζετε σε μοναχικούς δρόμους, προτιμάτε το αριστερό πεζοδρόμιο ώστε να είναι ορατά τα οχήματα που έρχονται.

•Κρατείστε την τσάντα σας στην αντίθετη πλευρά από εκείνη της ροής της κίνησης, αλλά αφήστε την αμέσως σε περίπτωση που την αρπάξει κάποιος κλέφτης.

•Αν κάποιος οδηγός οχήματος πλησιάσει να ζητήσει κάποια πληροφορία, αποφύγετε να πάτε κοντά στο όχημα.

•Μην ξεχνάτε ότι συχνά οι επιθέσεις γίνονται σε υπόγειες διαβάσεις, κυρίως σε ώρες αραιής κυκλοφορίας των πεζών και σε χώρους που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς του Μετρό.

•Αποφεύγετε τις τσάντες χωρίς λουριά ή πιασίματα.

•Σε πολυκοσμία, (π.χ. χορευτικό κέντρο) καλό είναι να παίρνετε μαζί σας ένα μικρό τσαντάκι και να το έχετε επάνω σας.

•Σε κάθε περίπτωση, μην αφήνετε την τσάντα σας στο έδαφος, στα πόδια σας ή κρεμασμένη από κρεμάστρες, πλάτες καθισμάτων ή σε σκαμνιά. Προσπαθήστε να τη βλέπετε πάντα είτε πάνω στο τραπέζι είτε στα πόδια σας.

•Όταν βγαίνετε για ψώνια, να παίρνετε μαζί σας τα απολύτως απαραίτητα χρήματα και να αποφεύγετε να έχετε μαζί σας επίσημα έγγραφα ή πάνω από μία κάρτες.

•Μην αφήνετε την τσάντα σας χωρίς παρακολούθηση σε καροτσάκι.

•Αν τα χέρια σας είναι γεμάτα, μην κρατάτε την τσάντα σας από το χέρι μαζί με τα άλλα πράγματα ή ψώνια. Καλύτερα είναι η τσάντα να κρέμεται από τον καρπό σας ή από την κλείδωση του αγκώνα σας. Προσπαθήστε πάντα, σε κάθε περίπτωση, να έχετε το ένα χέρι ελεύθερο.

•Γενικότερα, σε χώρους με συνωστισμό (στάσεις λεωφορείων, μέσα στα λεωφορεία, λαϊκές αγορές), προστατεύουμε καλά την τσάντα και το πορτοφόλι. Ένα πορτοφόλι που προεξέχει στην πίσω τσέπη του παντελονιού ή σε μια ανοιχτή γυναικεία τσάντα είναι πρόκληση.

•Για να μειώσετε τις ζημιές, θα ήταν προτιμότερο να έχετε έγγραφα και χρήματα σε χωριστές τσέπες των ενδυμάτων και να μη φέρετε μαζί σας πολλά χρήματα και αντικείμενα αξίας.

•Προτιμάτε να τοποθετείτε τα χρήματά σας στις εσωτερικές τσέπες των ρούχων σας.

•Όταν πρόκειται να μεταφέρετε μεγάλα χρηματικά ποσά, προσπαθήστε να έχετε συνοδό και να μην τοποθετείτε όλα τα χαρτονομίσματα σε ένα χαρτοφύλακα ή τσάντα ή τσέπη.

•Μη διστάσετε να βάλετε τις φωνές αν κάποιος σας επιτεθεί για να σας πάρει την τσάντα.

•Σε κάθε περίπτωση, αν δεν είστε σίγουροι ότι μπορείτε να αποτρέψετε το γεγονός, μην προβάλετε αντίσταση. Η υγεία και η σωματική σας ακεραιότητα αξίζουν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

•Αν δεχθείτε επίθεση από «τσαντάκια», ενημερώστε αμέσως την Άμεση Δράση, τηλεφωνώντας χωρίς χρέωση στο αριθμό εκατό (100) και δίνοντας όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα χαρακτηριστικά των υπόπτων. Επίσης, ενημερώστε την αστυνομία αν η τσάντα σας είχε κλειδιά και την ταυτότητά σας ή άλλα σημαντικά έγγραφα.

Τμηματικά η Αστυνομική Διεύθυνση Ξάνθης θα εκδώσει σταδιακά δελτία τύπου με τις κάτωθι θεματικές ενότητες, πέραν των καθιερωμένων δελτίων τύπου που άπτονται θεμάτων οδικής ασφάλειας.

· Γενικά θέματα ασφαλείας των γυναικών
· Κλοπές αυτοκινήτων – δικύκλων και κλοπές από οχήματα
· Συμβουλές για την ασφάλεια του σπιτιού σε περιπτώσεις ταξιδιών
· Συμβουλές για την ασφάλεια των αποσκευών κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού
· Συμβουλές για την αποφυγή κλοπών σε καταστήματα
· Συμβουλές για τη χρήση πιστωτικών καρτών
· Συμβουλές για τη χρήση μηχανημάτων ΑΤΜ
· Αντιμετώπιση ενοχλητικών ή «περίεργων» τηλεφωνημάτων.
· Συμβουλές για την αποτροπή ή την ελαχιστοποίηση των βιασμών
· Συμβουλές για τις σχέσεις των γονέων με τα παιδιά
· Συμβουλές για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου
· Συμβουλές για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ναρκωτικών.
· Πώς να ενεργήσετε εάν έχετε υποψίες ότι μέλος της οικογένειάς σας έχει εμπλακεί στη χρήση ναρκωτικών...
· Συμβουλές για την ασφάλεια των ηλικιωμένων

Φακελάκι, μέ κερασάκι τούρτας στήν κορυφή τής διαφθοράς....


HTML clipboard

Ο χρηματισμός στα Νοσοκομεία παραμένει σήμερα εξαιρετικά εκτεταμένος...






Η είδηση είχε γίνει πρωτοσέλιδο. Ηταν το 2003, όταν ομάδα γιατρών πρότεινε ως μέτρο για την πάταξη του φαινομένου του χρηματισμού στα νοσοκομεία την εισαγωγή της περίφημης κονκάρδας με την ένδειξη «φακελάκι Stop »

Εξι χρόνια αργότερα, «μπορώ με ασφάλεια να πω ότι το πρόγραμμα έχει στεφθεί από... πλήρη αποτυχία», λέει στην «Κ» η επιμελήτρια Α΄ στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Νοσοκομειακών Γιατρών κ. Ολγα Κοσμοπούλου, η οποία είχε πρωτοστατήσει στην εκστρατεία.

«Και πώς να είναι διαφορετικά, όταν άρχισαν να τη φορούν και συνάδελφοι που όλοι ξέρουμε πόσα ζητούν!».

Η «εγχείρηση», λοιπόν, απέτυχε. Ο «ασθενής» τουλάχιστον... έζησε;

Κάθε άλλο. Από το απλό ευχαριστήριο «δωράκι» προς τον γιατρό «που μας πρόσεξε», αξίας εκατοντάδων ευρώ, μέχρι τις επιταγές με αρκετά μηδενικά «για να πάει καλά η επέμβαση», το φακελάκι καλά κρατεί, με τις «ταρίφες», μάλιστα, ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με παλαιότερα.

Σύμφωνα με έρευνες, ετησίως «πληρώνουμε» περί τα 194 εκατ. ευρώ στο (δωρεάν) ΕΣΥ κάτω από το τραπέζι, ποσό που αντιστοιχεί στο 13,5% των συνολικών δαπανών υγείας. Οπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο «μερίδιο» στο φακελάκι αναλογεί στους χειρουργούς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κι άλλες ειδικότητες που βάζουν το δάχτυλο στο μέλι.

Μερίδα γιατρών

«Πράγματι, το φαινόμενο του χρηματισμού παραμένει εξαιρετικά εκτεταμένο», λέει η κ. Κοσμοπούλου.

«Ελάχιστοι είναι οι γιατροί που δεν δέχονται χρήματα. Από τους υπόλοιπους, υπάρχει μια μερίδα γιατρών που ζητάει χρήματα και μια άλλη, πολυπληθέστερη, που δεν ζητάει, αλλά δεν τα αρνείται όταν τους τα προσφέρουν. Αυτούς τους τελευταίους, αυτήν την γκρίζα ζώνη των γιατρών που δεν είναι εντελώς διεφθαρμένοι, προσπαθούμε να προσεγγίσουμε και όλοι μαζί να πατάξουμε αυτή τη μάστιγα».


Ανάμεσά τους βρίσκονται και πολλοί γιατροί που πριν ξεκινήσουν την πορεία τους στο ΕΣΥ ήταν εντελώς αντίθετοι με το «φακελάκι», σε κάθε του μορφή.

«Στη συνέχεια άλλαξαν», λέει στην «Κ» ο κ. Κ. Μπάρκας, ειδικευόμενος νευροχειρουργός στο ίδιο νοσοκομείο.

«Εκεί κοντά στα 40, απέκτησαν οικογένειες, έγιναν επιμελητές Β΄ και συνεχίζουν να παίρνουν 1.200 ευρώ μισθό συν άλλα 600 από εφημερίες. Αρχισαν να τους κατακλύζουν οι οικονομικές υποχρεώσεις κι εκεί που ήταν κάθετα εναντίον του χρηματισμού, σήμερα δεν αρνούνται τα «δώρα» από ασθενείς.

Είναι άνθρωποι που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαν να έρθουν στην «πλευρά» μας. Κυρίως, εάν δεν χρειαζόταν να εργάζονται σε ένα σύστημα υγείας διεφθαρμένο από τη ρίζα του. Δυστυχώς, όμως, το φακελάκι είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου της παραοικονομίας του ΕΣΥ».

Πράγματι, στους διαδρόμους των νοσοκομείων, όσοι εξακολουθούν να αντιστέκονται στα «πουρμπουάρ» είναι σχεδόν δακτυλοδεικτούμενοι...

«Λένε πολλοί ότι αφού χρησιμοποιώ ένα υλικό που στο εξωτερικό κοστίζει 1.000 ευρώ κι εδώ φτάνει τα 7.000, ένα υλικό από το οποίο έχουν βγάλει τόσοι τόσο πολλά, γιατί να μείνω εγώ απέξω; Αυτή είναι η λογική που έχει βάλει πολλούς στο «κόλπο» του χρηματισμού», λέει ο κ. Μπάρκας. «Γιατί στα νοσοκομεία τα βλέπουμε όλα....

Οπως π. χ. τους εμπόρους των φαρμακευτικών και των υλικών να κυκλοφορούν μέσα σε λίγα χρόνια με πανάκριβα τζιπ». Οπως τονίζει, το φακελάκι δεν θα παταχθεί εάν το κράτος δεν βάλει επιτέλους φρένο στις υπερτιμολογήσεις των ιατρικών αγαθών.

«Λειτουργούμε σε ένα σύστημα πολύ βαθιά διεφθαρμένο», συνεχίζει η κ. Κοσμοπούλου. «Πολύ συχνά η εμπλοκή με τις εταιρείες είναι μοιραία. Eνα παράδειγμα: για να αξιολογηθεί θετικά ένας γιατρός θα πρέπει να συμμετέχει σε συνέδρια.

Το κόστος, όμως, είναι τεράστιο κι έτσι πολλοί δεν αρνούνται να πληρώσει μια φαρμακευτική τα έξοδα. Δεν είδα, όμως, νόμο που να λέει ότι απαγορεύονται οι φαρμακευτικές στα νοσοκομεία! Αν θέλουν να κάνουν παροχές ώστε να προωθούνται τα φάρμακά τους, ας τις κάνουν απευθείας στο νοσοκομείο και όχι στους γιατρούς. Να αποφασίζεται τουλάχιστον κεντρικά ποιος θα πηγαίνει σε συνέδρια και ποιος όχι».

Δεν βγάζουν απέξω τις ευθύνες των γιατρών («δεν μας φταίει κανείς που τόσα χρόνια ελάχιστες υποθέσεις χρηματισμού έχουν φτάσει στα πειθαρχικά μας συμβούλια», λέει ο κ. Μπάρκας). «Η μεγαλύτερη ευθύνη όμως βαρύνει το κράτος που δεν καθιερώνει ένα αδιάφθορο σύστημα προμηθειών», καταλήγει η κ. Κοσμοπούλου.

«Γιατί, ξέρετε τι είναι το ΕΣΥ; Ενα κτίριο με φτωχή πρόσοψη και άθλιο χώρο υποδοχής, στην πίσω αυλή του οποίου παίζονται παιχνίδια εκατομμυρίων».

Στον κανόνα όμως υπάρχουν και θαυμαστές εξαιρέσεις...

Οπως συμβαίνει με όλα τα πράγματα, έτσι και στην περίπτωση του χρηματισμού στα νοσοκομεία, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Η περίπτωση που διηγείται στην «Κ» η Μ. Ν. είναι χαρακτηριστική. Ομως φαίνεται ότι επιβεβαιώνει τον κανόνα...

«Είχα τον πατέρα μου στη Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας κεντρικού νοσοκομείου της Αθήνας με βαρύ εγκεφαλικό. Ηταν σε κώμα. Το επισκεπτήριο ήταν μόλις μισή ώρα την ημέρα, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να τον περιποιούμαι εγώ αλλά οι νοσοκόμοι.

Μολονότι δεν είχα κάποιο παράπονο για τη φροντίδα του, όλοι μου οι συγγενείς επέμεναν ότι έπρεπε να δώσω «κάτι» σε κάποιον από αυτούς και να του ζητήσω να έχει μια αυξημένη φροντίδα ο πατέρας μου.

Εγώ ήμουν πολύ διστακτική, όχι γιατί δεν ήθελα να δώσω τα χρήματα, αλλά γιατί ντρεπόμουν. Φοβόμουν ότι θα τους προσβάλω, γιατί έβλεπα ότι είναι καλοί και αφοσιωμένοι στη δουλειά τους άνθρωποι. Οι φίλοι μου γέλαγαν, λέγοντάς μου ότι «όλοι παίρνουν φακελάκια». Ετσι, αναγκάστηκα να το κάνω».

«Του έδωσα, αλλά...»

«Σε ένα από τα επισκεπτήρια βγαίνοντας έπιασα τον επικεφαλής νοσοκόμο της βάρδιας και του είπα πως τον ευχαριστώ για τη φροντίδα του πατέρα μου, πως δεν είμαι συνηθισμένη σε αυτή τη διαδικασία, του έδωσα τα χρήματα και του είπα πως θα ήθελα να τον προσέχουν όσο μπορούν περισσότερο, γιατί εγώ στη μισή ώρα δεν μου επιτρέπεται να το κάνω.

«Τι είναι αυτά που λέτε, ούτε να το συζητάτε, αυτή είναι η δουλειά μας», μου είπε και μου έδωσε πίσω τα χρήματα. «Να μείνετε ήσυχη πως θα κάνουμε ό, τι καλύτερο». Δεν έχω ντραπεί περισσότερο στη ζωή μου».


Τα επείγοντα των νοσοκομείων γεμάτα αλλοδαπούς...

Σημαντικό θέμα δημόσιας υγείας είναι πλέον για την Ε.Ε. η υγεία των μεταναστών.

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, οι αλλοδαποί ξεπερνούν το 80% του συνόλου των πολιτών που καταφεύγουν στα επείγοντα. Ομως αποτελούν μόλις το 6,2% όσων νοσηλεύονται.

Την ίδια στιγμή, σημείωσε η αναπληρώτρια καθηγήτρια της Ιατρικής σχολής κ. Αθηνά Γλυνού, το 15% - 20% των αναγκών για παροχές υγείας στα νοσοκομεία αφορούν αλλοδαπούς. Μετανάστες και πρόσφυγες αποτελούν ευπαθή πληθυσμό με περίπλοκα προβλήματα υγείας.

Η έλλειψη νομιμοποιητικών εγγράφων στο 50% ίσως των μεταναστών και προσφύγων που διαβιούν στη χώρα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο νόμος απαγορεύει ρητά την παροχή υπηρεσιών υγείας σε μη νόμιμους (με εξαίρεση τις περιπτώσεις επειγόντων περιστατικών) και την ευκαιριακή απασχόλησή τους σε εργασίες που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία συνθέτουν ένα σοβαρό πρόβλημα.

Κύρια προβλήματα υγείας που παρουσιάζουν είναι λοιμώδη νοσήματα (ηπατίτιδα Β, φυματίωση, έιτζ), διαταραχές ψυχικής υγείας (άγχος, σύγχυση, διάσπαση προσοχής, κατάθλιψη, διαταραχή μνήμης, μετατραυματικό στρες) και εργατικά ατυχήματα. Οπως χαρακτηριστικά σημειώθηκε χθες:

«Παρ’ όλα τα αυξημένα προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας, οι αλλοδαποί χρησιμοποιούν λιγότερο τις υπηρεσίες υγείας. Το γεγονός είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για την υγεία του συγκεκριμένου πληθυσμού και για τη δημόσια υγεία δεδομένου ότι μεγάλο μέρος των μεταναστών απασχολείται στην παροχή υπηρεσιών υψηλού υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστίαση, διασκέδαση, τουρισμός, καθαριότητα)».

kathimerini.gr