Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2009

Θεοφάνεια, δηλαδή η Φανέρωση της Αγίας Τριάδος στην βάπτιση του Ιησού Χριστού…


Άς πούμε τώρα καί λίγα λόγια από τήν Θρησκευτική μας Παράδοση...

HTML clipboard


Τά Θεοφάνεια ! μία παλαιά Αγιογράφηση του μεγάλου αυτού γεγονότος…


Η Μεγάλη αυτή εορτή του Χριστιανισμού, γίνεται σε ανάμνηση της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο (ή Βαπτιστή). Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 6 Ιανουαρίου και είναι η τρίτη και τελευταία εορτή του 12ημέρου, που ξεκινά με τα Χριστούγεννα.

Λέγεται, επίσης, Επιφάνεια και Φώτα.

Το όνομα της εορτής προκύπτει από τη φανέρωση των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας, που σύμφωνα με τις Γραφές συνέβη κατά τη Βάπτιση του Ιησού.

Ιστορικό

Όταν ο Ιησούς έγινε 30 ετών βαπτίστηκε στον Ιορδάνη Ποταμό από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, που ήταν 6 μήνες μεγαλύτερός του, και ασκήτευε στην έρημο, κηρύσσοντας το βάπτισμα της μετανοίας. Τη στιγμή της Βάπτισης, κατέβηκε από τον ουρανό το Άγιο Πνεύμα υπό μορφή περιστεράς στον Ιησού, και ταυτόχρονα ακούσθηκε φωνή εξ ουρανού του Θεού Πατέρα που έλεγε:

«Ούτος εστί ο Υιός του Θεού ο αγαπητός, δια του οποίου ευδόκησε ο Θεός να σώσει τους αμαρτωλούς».

Το γεγονός αυτό έχουν καταγράψει οι τρεις από τους τέσσερις Ευαγγελιστές, ο Μάρκος, ο Ματθαίος και ο Λουκάς.

Αυτή, είναι η πρώτη και μοναδική εμφάνιση στη Γη της Αγίας Τριάδας, σύμφωνα με τις Γραφές.

Το πότε καθιερώθηκε να εορτάζονται τα Θεοφάνεια δεν είναι γνωστό με βεβαιότητα.

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος παραδέχεται και περιγράφει την εορτή ως αρχαία πανήγυρη στην Αντιόχεια τη Μεγάλη.

Κατά τον τέταρτο αιώνα, η εορτή των Θεοφανίων γιορτάζεται πλέον με λαμπρότητα σε όλη την Εκκλησία ως εορτή του Φωτισμού της ανθρωπότητας δια του Αγίου Βαπτίσματος, απ' όπου και το όνομα «Τα Φώτα», εορτή «των Φώτων».

Τελετές

Δύο είναι οι κυριότερες τελετές των Θεοφανίων:

1) Ο Μέγας Αγιασμός, που λαμβάνει χώρα εντός των Εκκλησιών.

2) Η Κατάδυση του Τιμίου Σταυρού, που ακολουθεί τον Μεγάλο Αγιασμό.

Ο Σταυρός καταδύεται σε θαλάσσιο χώρο εντός λιμένων, σε όχθες ποταμών ή λιμνών και στην ανάγκη σε δεξαμενές νερού, όπως στην Αθήνα, κατά μίμηση της Βάπτισης του Θεανθρώπου.

Η εκδήλωση αυτή στη χώρα μας έχει και πολιτικό χαρακτήρα, καθώς παρίστανται οι Αρχές της κάθε περιοχής.

Στην πρωτεύουσα, η επίσημη κατάδυση ορίστηκε να γίνεται από το 1900 στον Πειραιά έναντι της παλαιάς βασιλικής αποβάθρας ή του παλιού Δημαρχείου, σήμερα μπροστά από τον Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα. Παρόμοιες τελετές γίνονται σε όλους τους νομούς της χώρας.

Ο εκκλησιαστικός ύμνος που κυριαρχεί την ημέρα και βρίσκεται στα χείλη κάθε πιστού είναι το Απολυτίκιο των Θεοφανίων:

«Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε
η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις
του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει Σοι
αγαπητόν Σε Υιόν ονομάζουσα
και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς
εβεβαίου του λόγου το ασφαλές
Ο επιφανής Χριστέ ο Θεός
Και τον κόσμον φωτίσας δόξα Σοι»

Έθιμα

Κάλαντα των Φώτων.

Ψάλλονται από τα παιδιά την παραμονή της εορτή σε πολλές παραλλαγές. Οι περισσότερες αρχίζουν με τους στίχους:
«Σήμερα είν' τα Φώτα και ο φωτισμός / και χαρά μεγάλη και αγιασμός….»

Ανέλκυση του Σταυρού (το «πιάσιμο του Σταυρού») από κολυμβητές, τους λεγόμενους Βουτηχτάδες, κατά την τελετή της Κατάδυσης του Τιμίου Σταυρού. Νεαρά, κυρίως, άτομα βουτούν στα παγωμένα νερά για να πιάσουν πρώτα τον Σταυρό και να λάβουν την ευλογία του ιερωμένου, αλλά και να δεχθούν τις τιμές και τις ευχές των συντοπιτών τους.

Στον Πειραιά απαγορεύτηκε από τα προπολεμικά χρόνια η ανέλκυση του Σταυρού από βουτηχτές, έπειτα από μια θανάσιμη συμπλοκή μεταξύ τους. Στις μέρες μας, η ανέλκυση γίνεται από τον Επίσκοπο με την κορδέλα που φέρει ο Σταυρός.

Αγιασμός των οικιών από τους ιερείς. Στην Ελλάδα ο αγιασμός γίνεται για πρώτη φορά την παραμονή των Θεοφανίων και λέγεται «Μικρός Αγιασμός» ή «Πρωτάγιαση» ή «Φώτιση».

Με την Πρωτάγιαση, ο ιερέας γυρίζει όλα τα σπίτια και με το Σταυρό και ένα κλωνί βασιλικό «αγιάζει» ή «φωτίζει» (ραντίζει) τους χώρους των σπιτιών για να φύγει μακριά κάθε κακό.
Ο Αγιασμός στη χώρα μας έχει και την έννοια του καθαρμού, του εξαγνισμού των ανθρώπων, καθώς και της απαλλαγής του από την επήρεια των δαιμονίων

Η κατάδυση του Σταυρού, κατά τη λαϊκή πίστη, δίνει στο νερό καθαρτικές και εξυγιαντικές ικανότητες. Οι κάτοικοι πολλών περιοχών μετά τη κατάδυση τρέχουν στις παραλίες ή στις όχθες ποταμών και λιμνών για να πλύνουν τα αγροτικά τους εργαλεία, ακόμη και εικονίσματα…


Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2009

Τά ετήσια, πολιτικά μας κάλαντα. Κάθε χρόνο και (προ) χειρότερα…


HTML clipboar













Περιφερειάρχα μου, αρχής γενομένης από την πολυχρονεμένη αφεντιά σου, αρχίζουμε τά κάλαντα…


Αρχιμηνιά κι΄ αρχιχρονιά, μέσα στον άγριο χιονιά

ήλθαμε «να τα πούμε», να βγάλουμε τον πόνο μας

μέσα απ΄ τά σωθικά μας, γι΄ αυτά πού χρόνια βλέπουμε,

χωρίς να διορθωθούνε…


Αρχή απ΄ την Περιφέρεια, κάνω στα κάλαντά μου

γράμμα γιά τον Σπυρίδωνα, τον Δήμαρχο του Πόρου,

πού είναι πάντα ήρεμος, ήσυχος, πέρα βρέχει,

γι΄ αυτό κι΄ όλα τά έργα μας, βαράνε τουμπελέκι…


Στον Γλαύκο ξεσηκώθηκαν, τά έργα μείναν πίσω,

λάσπες, νερά, χαλάσματα, σωλήνες πεταμένες,

δρόμοι κλειστοί, πεντάκλειστοι, γούβες, χοντρά χαλίκια,

μια σκέτη αγανάκτηση, από τά αραλίκια…


Φραγμός εδώ, φραγμός εκεί, φραγμός και παραπέρα

να φέρουμε κανά βοσκό, να παίζει καί φλογέρα…


Στην Άνθεια τά ίδια μας, ψάχνουνε για διαμάντια,

σπάσανε δύο αγωγοί, πού πάνε στο λιμάνι,

την ώρα της παράδοσης, κι΄ έχουμε φτού και πάλι…


Χωρίς επόπτες φτιάχνονται, τέτοια μεγάλα έργα,

χωρίς επίβλεψη καμιά, για μάζεμα στα γκέμια;


Το έργο της παράκαμψης, στού Λάγγουρα πάει χρόνο,

σαν τις χελώνες οδηγοί, σε λίγο κάνουν φόνο…


Η μίνι Περιμετρική, άλλο μεγάλο χάλι,

κόλλησε στο Δασύλιο, και πάμε για χαλάλι…


Ο κόμβος είς τα Νότια, της Εγλυκάδας λέω,

έκλεισε ένα τρίχρονο, τόν βλέπω κι΄ όλο κλαίω…


Μάς έφαγε η Μηχανική, μας έκλεισε το σπίτι,

χάσαμ΄ το Φράγμα στο βουνό, γίναμε μπίτι-μπίτι…


Άχ, βρέ σοφέ Σπυρίδωνα, δεν σούπρεπε η θέση,

ήθελε μάστρο-Καβαδδά, από το Τσάντε φιόρος,

πού ψύλλους εκαλλίγωνε, στα έργα πρεφεσσόρος…


Τον φάγανε τον άνθρωπο, μέσα απ΄ το ίδιο κόμμα,

τον βγάλαν΄ περιθώριο, και ψάχνεται ακόμα…








Τά έργα στο Προάστιο, στού Τόφαλου τον κόμβο,

κλείσανε τά πεντάχρονα, με δυό εργάτες μόνο…


Χωρίς φανάρι σκοτωμός, κανείς τους δεν τά βλέπει;

κλειστήκαν στα γραφεία τους κι΄ ο κόσμος υποφέρει…


Σήμερα βάζουν σίδερα, αύριο τά ξηλώνουν,

μεθαύριο τά τοποθετούν, και πάλι τα διορθώνουν…


Με κούτσα – κούτσα στις δουλειές, δεν γίνονται τά έργα,

λεφτά πετάνε του λαού, τίποτα παραπέρα…


Αυτά στην Περιφέρεια, νομίζω ότι συμβαίνουν,

ύπνος βαρύς επικρατεί, κι΄ αλλοί μας, δεν το ξέρουν;


Πάω στην Νομαρχία μας, βλέπω δραστηριότης,

όχι δεν είμαι του ΠΑΣΟΚ, είμαι απλός δημότης !


Η...φαρέτρα μέ τίς γκλίτσες! Εδώ αναπαύεται καί η γκλίτσα του Δημητρού, πού χρειάζεται να ανεμίσει πάνω από μερικά κεφάλια…









Ο φίλος μας ο Δημητρός, τρέχει παντού φωνάζει,

την γκλίτσα πάντα έχει μπρός, ούτε και χαμπεριάζει…



Δεν ίπταται σε σύννεφα, κάνει καλούς αγώνες,

μόνο σαν δεί Θρασύβουλο, σπρώχνει με δυό αγκώνες…




ΚΑΙ ΤΩΡΑ...

Φούρας έν ώρα μάχης.

Οί περισσότεροι Αντιδήμαρχοι υπήρξαν για το θεαθήναι, καί ώς εκ τούτου χρειάζονται αναδόμηση καί άς μή έχουν παράπονο...


Τρέχοντας τώρα κι΄ από κεί, μπαίνω στην Δημαρχία

ψάχνω για Φούρα Δήμαρχο, και βρίσκω ησυχία…


Παράδοξο μά κι΄ αληθινό, όλα σε Mega νέκρα,

μόνο συσκέψεις γίνονται, μυρίζει κι΄ από μέσα,

τρέμουν κι΄ οί Αντιδήμαρχοι, πού τούς λειπε η μπέσα…

θα πάνε πάλι σπίτια τους, δεν θέλουν να τ΄ ακούσουν,

μά έργο δεν παρήγαγαν, πάνε κι΄ οί προθεσμίες,

πού έβαλε ο Δήμαρχος αυτός, για τους «εγκληματίες»…


Όλα τα είχε η Μαριορή, τής έλλειπαν οί κανονισμοί,

τούς βρήκαμε και τώρα, θα δούμε πόλη καθαρή,

αμάν και ήλθε η ώρα…


Δρόμοι γεμάτοι μπάλωμα, όπου και να κοιτάξεις,

σκάβουνε όλοι στο σωρό, τά γύρω πεζοδρόμια,

σπασμένες πλάκες χάσκουνε, να φάνε κανά πόδι,


Άχ, βρέ Φουράκο μου καλέ, πούν΄ τά ωραία λόγια,

πού έλεγες είς τίς εκλογές, και σπάσαμε τά ρόδια…


Μια βόλτα ούτε το μπορώ, ελεύθερα να κάνω,

δεξιά χτυπάνε μηχανές, σούζες και άλλα κόλπα,

ζερβά χτυπάν τά τύμπανα, πέφτουνε και μολότωφ,

μού σπάσαν΄ και το μαγαζί, μού κάψαν΄ και το σπίτι,


θα γίνω αντάρτης στο βουνό, Ζορό, και κοντραμπάτζης,

θα κυνηγώ αναρχικούς, θα γίνω Βοναπάρτης,

μήπως μπορέσω και σωθώ, μέσα σ΄ αυτή την τρέλα,

πού πέραση έχει πολύ, η ανάποδη ομπρέλα…


Τώρα με όσα είπαμε, και βγάλαμε στην φόρα,

είπαμε και τον πόνο μας, άντε και καληώρα !


Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2008

Οί ουρανοί διηγούνται δόξαν Θεού - Χριστός γεννάται δοξάσατε ! ( καιρός γιά ανακωχή καί ειρήνευση...)


HTML clipboardΤό Σπήλαιο τής Bηθλεέμ !


Εδώ, στό σημείο τού ασημένιου άστρου, εγεννήθηκε ο Σωτήρας Χριστός πρίν 2000 περίπου χρόνια...


Γεννήθηκε, στήν πιό κρίσιμη εποχή τής παγκόσμιας ιστορίας. Σέ μέρες πού τά παλαιά κατέρρεαν από τό βάρος τού αδιέξοδου στό οποίο είχαν περιπέσει μαζί μέ την Ρωμαϊκή σιδερόφρακτη Αυτοκρατορία...


Γεννήθηκε, μέ θεία αποστολή τήν ενημέρωση τών ανθρώπων γιά τήν σωτηρία τής ψυχής τους, καθώς καί γιά τον θανάσιμο κίνδυνο πού διέτρεχαν παραμένοντας στίς αμαρτίες τους...

Δέν γεννήθηκε γιά νά κάνουμε εμείς γιορτές καί πανηγύρια ανθρώπινα, απ΄ αυτά πού ξέρουμε εύκολα να δημιουργούμε γιά τήν καλοπέρασή μας..


Ομως...


Τά φετινά Χριστούγεννα έρχονται μέσα σ΄ ένα κλίμα αναταραχής καί διάλυσης. Θυμάμαι παλαιότερες εποχές καί τίς φέρνω νοσταλγικά στήν μνήμη μου...


Βρήκα λοιπόν κάπου, μερικές παρόμοιες παλιές μνήμες καί θύμησες. Είναι από κάποιο νησί τού Ιονίου καί έχουν αναφορές στήν παράδοσή μας, στήν παράδοση τού λαού πού δυστυχώς σήμερα ξεφτίζει καί χάνεται....


=====================

HTML clipboard


ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ...


Τους τελευταίους τρεις αιώνες έχουν διαμορφωθεί στη Ζάκυνθο, από τους δημιουργικούς και βαθιά θρησκευόμενους κατοίκους της, ποικίλα και μοναδικά έθιμα που έχουν σχέση, κυρίως, με τον εορταστικό κύκλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.














Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα Χριστουγεννιάτικα έθιμα του νησιού, που και στις ημέρες αυτές υπάρχει μία ιδιαιτερότητα και πρωτοτυπία, θα λέγαμε, από άλλες περιοχές του Ελλαδικού χώρου.


Βέβαια πριν από τον εορτασμό της μεγάλης αυτής ημέρας για το Χριστιανικό κόσμο, των Χριστουγέννων, προηγείται ένα σαρανταήμερο νηστείας και ψυχοπνευματικής προετοιμασίας, το οποίο ξεκινάει από τις 14 Νοεμβρίου (αγίου Φιλίππου) ως και την παραμονή των Χριστουγέννων 24 Δεκεμβρίου, ( ημέρα κατά την οποία δέν τρώμε ούτε λάδι..)

Κατόπιν ακολουθεί το "Δωδεκαήμερο" ή "Δωδεκάμερο" (25 Δεκεμβρίου - 5 Ιανουαρίου) με το γνωστό ερχομό των καλικάντζαρων, που θα κάνουν ένα σωρό πειράγματα και αταξίες στους ανθρώπους, ώσπου να τους διώξει η αγιαστούρα του παπά την παραμονή της εορτής των Φώτων, σύμφωνα με την όμορφη και πλούσια λαογραφική αναφορά των ημερών.


Στη Ζάκυνθο, όμως, θα μπορούσαμε να πούμε ότι όλο το βάρος του εορταστικού αυτού "Δωδεκαήμερου" επικεντρώνεται στην πρώτη ημέρα, δηλ. στην Παραμονή των Χριστουγέννων.

Η ημέρα αυτή, και για ακριβολογούμε το βράδυ αυτό, αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στις ζακυνθινές οικογένειες, που συνδυάζεται αρμονικά το θρησκευτικό - λατρευτικό στοιχείο μαζί με το οικογενειακό στοιχείο της αγάπης, της θαλπωρής, της ζεστασιάς και της ενότητας.


Δεν υπάρχει Ζακυνθινός το βράδυ αυτό που να μην είναι με την οικογένειά του, ή (σε σπάνιες περιπτώσεις) σε κάποιο άλλο (συγγενικό όμως) σπίτι και να μην κόψουν όλοι μαζί την πατροπαράδοτη χριστοπαραμονιάτικη κουλούρα.


Το κόψιμο της χριστοπαραμονιάτικης κουλούρας (και η όλη ιεροτελεστία που επιτελείται) είναι ένα έθιμο βαθιά ριζωμένο μέσα στη ζωή των Ζακυνθινών και δεν συναντάται σε άλλες περιοχές της χώρας μας (ούτε στα υπόλοιπα Επτάνησα). Δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς και για πoιό λόγο ξεκίνησε. Η αρχή του χάνεται στην περίοδο της Βενετοκρατίας. Πιθανόν να έχει εκεί την προέλευσή του και να έχει προσαρμοστεί από τους κατοίκους του νησιού, κατάλληλα και σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και απαιτήσεις.


Οι Ζακυνθινοί δεν έκοβαν κουλούρα ή όπως λέγεται βασιλόπιτα, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς.


Τότε γυρνούσαν παρέες με μουσικά όργανα και έλεγαν τους περίφημους "Αϊ-Βασίληδες", δηλ. ζακυνθινά κάλαντα Πρωτοχρονιάς, τα οποία συνέθεταν οι ίδιοι. Στα σπίτια, το βράδυ της παραμονής, έφτιαχναν τις πεντανόστιμες τηγανίτες ή μπλαούνες, με αλεύρι και νερό, τηγανισμένες σε «νιό» λάδι και τις έτρωγαν βουτημένες σε πετιμέζι (=βρασμένος μούστος σταφυλιών).


Η χριστουγεννιάτικη ζακυνθινή κουλούρα έχει μια ξεχωριστή συνταγή, που της δίνει μια υπέροχη γεύση και νοστιμιά.

Ήδη χαράματα της προπαραμονής των Χριστουγέννων η νοικοκυρά έχει ξεκινήσει το ζύμωμα και εν συνεχεία το κάψιμο του χωριάτικου φούρνου με ξερά λιόκλαρα για το ψήσιμο των χριστόψωμων (κουλούρων).


Με ιδιαίτερη φροντίδα και μαεστρία στο ζύμωμα και στη σωστή δοσολογία, βάζει μέσα στην ξύλινη σκάφη του ζυμώματος άχνη (=αλεύρι πολύ καλής ποιότητας) κοσκινισμένη σε ψιλό κόσκινο, γλυκάνισο, ζάχαρη, κανελογαρύφαλα, καρύδια, μαύρη και άσπρη σταφίδα, κρασί και λάδι κατά το ζύμωμα, καρύδια, αμύγδαλα, σουσάμι και μικρά κουφετάκια (τα διαολίνια) πάνω, μετά το ψήσιμό της στο φούρνο. Έχει φροντίσει, από μέρες πριν, να έχει εφοδιαστεί όλα τα προαναφερόμενα υλικά από τα μαγαζιά της Χώρας και ιδιαίτερα αυτά που δεν παράγει στο σπίτι της (τα σπιτσοπίπερα).


Αφού κάμει το σταυρό της και σταυρώσει τρεις φορές τα υλικά μέσα στη σκάφη "αναχερίζει" το προζύμι και αργότερα ζυμώνει τα χριστόψωμα με πολύ τέχνη και κόπο .


Ένα ξεχωριστό χριστόψωμο με τρύπα στη μέση θα είναι η περίφημη χριστοπαραμονιάτικη ζακυνθινή κουλούρα, που μέσα της βάζει ένα ασημένιο ή χρυσό νόμισμα ("το ηύρεμα"). Επίσης έχοντας υπολογίσει τα κομμάτια που θα κοπούν, βάζει σε ίσες αποστάσεις μικρά αμύγδαλα.

Την Παραμονή λοιπόν των Χριστουγέννων, μόλις αρχίζει να βραδιάζει, μαζεύονται όλοι στο σπίτι, γύρω από το εορταστικό αλλά με νηστίσιμα φαγητά τραπέζι.

Μοναδικό φαγητό για δείπνο είναι τα μπρόκολα, που τα έχουν προμηθευτεί έγκαιρα, ελιές, κρασί, κ.ο.κ.

Μαζεύονται όλα τα μέλη της οικογένειας απαραίτητα και σπανιότατα κάποιοι συγγενείς ή στενοί φίλοι, που για διάφορους σοβαρούς λόγους (π.χ. πένθους) δεν θα κόψουν κουλούρα εκείνη τη χρονιά στο δικό τους σπίτι. Ο "αρχηγός" της οικογένειας (ο παππούς ή ο πατέρας) σηκώνει επιβλητικά την κουλούρα και αφού την κρατήσουν όλοι μαζί, κατευθύνονται στη "γωνιά" ή στο τζάκι, που καίει η φωτιά.

Εκεί, βάζοντάς την πάνω σε δύο αναμμένους δαυλούς, που τους έχει τοποθετήσει σε σχήμα σταυρού, ρίχνει από το κενό της κουλούρας λάδι και κρασί τρεις φορές,


ενώ όλοι μαζί ψάλλουν με κατάνυξη το απολυτίκιο των Χριστουγέννων («Η γέννησίς Σου, Χριστέ, ο Θεός ημών, ...»). Η μητέρα κρατώντας το λιβανιστήρι, θυμιατίζει το σπίτι "για το καλό".


Στη συνέχεια, με τον ίδιο τρόπο, επιστρέφουν στο τραπέζι και ο νοικοκύρης ξεκινώντας από κάποιο τυχαίο σημείο, αρχίζει να κόβει ίσα κομμάτια από τα αριστερά προς τα δεξιά.

Το πρώτο είναι του Χριστού, ή του φτωχού, το δεύτερο του σπιτιού και τα άλλα των υπολοίπων μελών της οικογένειας ή των παρευρισκομένων μετά, πάντα κατά σειρά ηλικίας, από τον μεγαλύτερο στον πιο μικρό. Μεγάλη είναι η αγωνία όλων και ιδιαίτερα των μικρών, για να δουν σε ποιόν θα πέσει το "ηύρεμα". Όποιος το βρει, αφού το ασπαστεί, το τοποθετεί στο εικονοστάσι και θεωρείται ο τυχερός της χρονιάς που έρχεται.


Μιά παλιά παραδοσιακή φωτογραφία από μία Ζακυνθινή οικογένεια τού 1935...







Τα παλιά χρόνια την ώρα που ψαλλόταν το απολυτίκιο των Χριστουγέννων, οι νέοι έριχναν ντουφεκιές στον αέρα, τα λεγόμενα "σμπάρα" και έλεγαν "για τον Ηρώδη". Σήμερα έχει επικρατήσει να ρίχνουν οι πιο πολλοί τις ντουφεκιές αμέσως μετά την ανεύρεση του "ηυρέματος".

Οπότε όταν ακούγονται μέσα στη χειμωνιάτικη νύχτα, λένε οι άλλοι μεταξύ τους:

"Άκου, αυτοί την κόψανε, ..".


Την άλλη ημέρα, αφού όλη η οικογένεια επιστρέψει από την εκκλησία,
κάθονται στο εορταστικό χριστουγεννιάτικο τραπέζι, με το όμορφο τραπεζομάντηλο και τον απαραίτητο διάκοσμο, για να φάνε τη βραστή γαλοπούλα ή το βοδινό κρέας με αλάτι και πιπέρι, καθώς και το λαχταριστό αυγολέμονο.

Το όλο γεύμα ακολουθείται και από τα ονομαστά σπιτίσια βαρελίσια κρασιά.

Την επόμενη ημέρα, της Παναγίας, το μεσημεριανό τραπέζι συμπεριλαμβάνει κρέας γαλοπούλας ή χοιρινού στο φούρνο με τις νοστιμότατες πατάτες.


Η ζακυνθινή χριστοπαραμονιάτικη κουλούρα, σύμφωνα με μια παλιά τοπική παράδοση, που μας την διέσωσε ο Λεωνίδας Ζώης [1865 - 1956], στο Ιστορικό και Λαογραφικό Λεξικό του, συμβολίζει το άστρο της Βηθλεέμ, που οδήγησε τους τρεις Μάγους στο Σπήλαιο της Γέννησης. Το "ηύρεμα" συμβολίζει το Θείο Βρέφος.

Οι αναμμένοι δαυλοί σε σχήμα σταυρού συμβολίζουν τον Αδάμ και την Εύα, που καίγονταν ( πρίν Αναστηθεί ο Χριστός ) στην κόλαση.

Το κρασί και το λάδι, που ρίχνει ο σπιτονοικοκύρης στη φωτιά από το κέντρο της κουλούρας, συμβολίζουν τα δώρα των Μάγων. Η φλόγα που φουντώνει στιγμιαία, δείχνει την Ανάσταση του Ιησού και την απολύτρωση των Πρωτοπλάστων.


Τέλος οι πυροβολισμοί που ρίχνονται και λένε "για τον Ηρώδη", δείχνουν την αγανάκτηση των ανθρώπων για τον καταχθόνιο διώχτη του νεογέννητου Χριστού.

Των Φώτων ο κόσμος πηγαίνει στην εκκλησία η οποία είναι στολισμένη με νερατζόφυλλα για να λάβουν τον αγιασμό.


Μετά την λειτουργία όλοι μαζεύονται στο λιμάνι της πόλης στην «Στραντα Μαρίνα» όπου ο Δεσπότης πετάει τον σταυρό στη θάλασσα και οι κολυμβητές βουτούν στην θάλασσα, πιάνουν τον σταυρό και τον παραδίδουν στον Δεσπότη.


Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2008

Ο Μίκης Θεοδωράκης καταγγέλει τήν πολιτική τών καταστροφών καί τα μυστικά κέντρα τής κουκούλας...



HTML clipΈσβησε χθες - αθόρυβα - 24χρονος αστυνομικός, θύμα κουκουλοφόρων του 2007.


Είχε κι΄ αυτός γονείς, χαροκαμμένους τώρα, αδέλφια, συγγενείς, φίλους καί πήγαινε κι΄ αυτός γιά ένα μεροκάματο...


Δέν τράβηξε όπλο, άν καί θα μπορούσε εύκολα να το κάνει !

Υπήρξε θύμα κι΄ αυτός τών κουκουλοφόρων, τών ΚΟΥ- ΚΛΟΥΞ- ΚΛΑΝ τής Ελλάδος, ίδιων καί παρόμοιων τής Αμερικανικής Μαφίας καί Μασωνίας, όπως λένε μερικοί, πού ίσως γνωρίζουν καί περισσότερα...

Θύματα όλων αυτών είναι οί μαθητές, γονείς, καί εκπαιδευτικοί πού έπεσαν εύκολα στήν παγίδα μιάς κατευθυνόμενης εξέγερσης...

============================

Χθες έσβησε ο αστυνομικός που είχε δεχθεί επίθεση από κουκουλοφόρους σε συναυλία στο Ελληνικό το καλοκαίρι του 2007. Όλο αυτό το διάστημα ήταν ουσιαστικά ζωντανός-νεκρός.

Δεν ήταν αρκετά νέος,ήταν ήδη 24 ετών.

Δεν ανήκε στη γενιά των 700 ευρώ, γιατί έβγαζε 750.

Δεν είχε όνειρα για τη ζωή του, είχε όπλο, κι ας μην το τράβηξε ποτέ για να σωθεί...

Δεν είχε μάνα να τον κλάψει, γιατί ήταν ένας μπάτσος, ένα γουρούνι, ένας δολοφόνος.

Κάποιοι θάνατοι δεν πουλάνε το ίδιο, αλλά μαντέψτε,πονάνε το ίδιο.

Ποιός είναι αυτός ο αστυνομικός;

Δυστυχώς θυμηθείτε το περιστατικό....

"Από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας ανακοινώνεται ότι την 23.10 ώρα της06/07/2007, δύο (2) αστυνομικοί οι οποίοι βρίσκονταν σε διατεταγμένη υπηρεσία μέτρων ασφαλείας για αποτροπή κλοπών, επιθέσεων και φθορών ξένης περιουσίας,(σπάσιμο οχημάτων, καταστημάτων ή εγκαταστάσεων κ.α αδικημάτων) όπως έχει συμβεί κατά το παρελθόν, κατά την διάρκεια συναυλίας συγκροτημάτων μουσικήςστις εγκαταστάσεις του γηπέδου Baseball στο Ελληνικό, δέχθηκαν απρόκλητα δολοφονική επίθεση από πλήθος ατόμων του αντιεξουσιαστικού χώρου.

Η αναίτια επίθεση έγινε από 30 τουλάχιστον άτομα, με ενωμένες δυνάμεις τα οποία διέπραξαν βιαιοπραγίες σε βάρος των δύο (2) αστυνομικών, με γρόνθους, λακτίσματα και υλικά αντικείμενα (σιδηρολοστούς, ρόπαλα, θλώντα όργανα),προκαλώντας σε αυτούς βαρείες σωματικές βλάβες.

Ειδικότερα ο ένας αστυνομικός (γεν. 1983), φέρει βαριές κακώσεις κεφαλής,πολλαπλά τραύματα στο σώμα και νοσηλεύεται στη Μ.Ε.Θ. Νοσοκομείου, ευρισκόμενοςσε καταστολή.Η κατάσταση του εγκυμονεί κίνδυνο ζωής...

Ο δεύτερος αστυνομικός (γεν. 1972), επίσης νοσηλευόμενος φέρει ρωγμώδες κατάγματα στο αριστερό χέρι και μώλωπες στα πλευρά.

Η βάναυση επίθεση συνεχίζει μια σειρά προκλήσεων έναντι της έννομης τάξης και''καταδρομών'' που αποδέχονται με απάθεια το ενδεχόμενο αποτέλεσμα τηςσωματικής βλάβης και της ανθρωποκτονίας από ''άτομα'' που ασκούνται στη βία, μάλλον ως πρόταση και στάση ζωής και ως ''πολιτική παρέμβαση''. Η Ελληνική Αστυνομία κινείται για την ανακάλυψη των δραστών".

Γι' αυτό το γεγονός όμως, κανένας δημοσιογράφος δε θα φωνάξει, κανένα Ιντυμίντια δε θα γράψει αράδες, κανένας ψευτοδημοκράτης μπλογκερ δε θα αναρτήσει έστω και μία γραμμή.



===================================


Οι "μπάτσοι"... ( τού Μίκη Θεοδωράκη )


Όταν πρόκειται για Εθνικούς, κοινωνικούς ή ιδεολογικούς αγώνες, το μίσος είναι αναπόφευκτο, γεννιέται αυθόρμητα. Θα πρέπει όμως τουλάχιστον να κατευθύνεται καί προς τη σωστή κατεύθυνση...





Σήμερα παρατηρώ ότι το μίσος των μαθητών ακολουθεί ένα μονόδρομο με στόχο τους αστυνομικούς, γεγονός που κατά τη γνώμη μου τους αποπροσανατολίζει στην αναζήτηση των αληθινών συνθηκών που τους οδήγησαν στη σημερινή θέση τους μέσα στο σχολείο και μέσα στην κοινωνία.

Ενώ θα πρέπει να βρουν τα αληθινά αίτια και να αποκαλύψουν τους αληθινούς ενόχους και τους πραγματικούς λόγους για όσα γίνονται γύρω τους και γενικώτερα γύρω μας, στη χώρα μας και στην οικουμένη.

Έτσι μοιάζει σαν κάποιοι να τους έβαλαν παρωπίδες, ώστε η οργή τους να διοχευτευθεί σε μια ομάδα συνανθρώπων μας, τους αστυνομικούς, που όταν δεν λειτουργούν σωστά, είναι απλά πιόνια του Συστήματος, που ΑΥΤΟ είναι υπόλογο για όλα, δηλαδή για την Παιδεία αλλά και για κάθε τι που αφορά τη λειτουργία της κοινωνίας, του κράτους και των υπηρεσιών του.


Και αναφέρω εδώ το παράδειγμα της γενιάς του 1-1-4 που όσον αφορά την Παιδεία έθεσε ως στόχο το 15% του Κρατικού Προϋπολογισμού. Είδαν δηλαδή οι νέοι της εποχής εκείνης την βασική αιτία για τα χάλια της Παιδείας μας, δηλαδή το οικονομικό.


Από κει και πέρα παρ' ό,τι τότε η Ελληνική αστυνομία είχε μια καθαρά φασιστική νοοτροπία και οι εκδηλώσεις βίας σε σύγκριση με το σήμερα ήταν εκατό φορές πιο πολλές και σοβαρές από πλευράς μαζικότητας και βιαιότητας (τα νοσοκομεία ήταν γεμάτα από νέους τραυματισμένους από την αστυνομική βία της εποχής), οι πρωτοπόροι νέοι εκείνης της εποχής, βασικά φοιτητές, μπορούσαν να δουν ελεύθερα, σφαιρικά και σε βάθος.

Έτσι με το 1-1-4 έθεταν ως πρώτο καθήκον τους την υπεράσπιση του Συντάγματος, δηλαδή της ελευθερίας, της δημοκρατίας και των ατομικών δικαιωμάτων. Χτυπούσαν στην καρδιά της την αντιδραστική εξουσία (θρόνο, αστυνομοκρατία, Αμερικανοκρατία).

Πάλευαν για την Κύπρο και αγωνίζονταν μαζικά για την Ειρήνη. Ήταν άτομα ολοκληρωμένα και ελεύθερα, αν και τότε υπήρχαν όπως και σήμερα πονηρά «κέντρα» που προσπαθούσαν να περιορίσουν την οργή τους και να την διοχετεύσουν μόνο σε ένα λούκι, για τις δικές τους επιδιώξεις.

Με μια λέξη να τους αποπροσανατολίσουν, όπως βλέπουμε να γίνεται τώρα.
..
Και για να πάω και πιο πέρα, εμείς οι νέοι της Εθνικής Αντίστασης και του Εμφυλίου, όπου οι χωροφύλακες και η αστυνομία ήταν απέναντί μας με όπλα που ξερνούσαν ομαδικό θάνατο, είχαμε την ψυχική και πνευματική δύναμη να βλέπουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις αυτοί που σήμερα αποκαλούνται περιφρονητικά «μπάτσοι», ήταν παιδιά σαν κι εμάς παρασυρμένα από τη θύελλα των γεγονότων να κάνουν πράξεις που δεν ήθελαν.

Δεν γενικεύαμε !

Και πολλοί είχαν τότε ακόμα τη δύναμη να φωνάζουν μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα πριν σκοτωθούν «Αδέρφια, πεθαίνουμε και για τη δική σας ευτυχία».

Αναγκάστηκα να γράψω αυτό το σημείωμα με αφορμή κάποια εκπομπή με αγόρια και κορίτσια 15-16 ετών, που μιλούσαν στο ίδιο ακριβώς μοτίβο, λες και κάποια αόρατη δύναμη να είχε κατευθύνει την οργή, το μίσος και την σκέψη τους μόνο προς ένα στόχο.

Και μάλιστα σε μια εποχή πολύπλοκη, όπου ο κόσμος έχει μικρύνει και το έξω μπερδεύεται με το μέσα και γίνονται όλα ένα κουβάρι. Πώς θα φτάσουμε έτσι στην ΑΙΤΙΑ του Κακού; Και πώς, αν δεν γνωρίζουμε τις πραγματικές αιτίες της κρίσης, θα μπορέσουμε να βρούμε τις λύσεις που πρέπει;

Και για να γυρίσω στα τελευταία γεγονότα, ο βίαιος θάνατος ενός παιδιού αποτελεί μια μεγάλη τραγωδία.

Πρώτα για τη μάνα του, τον πατέρα του, τα αδέλφια του αλλά και για όλους τους νέους και τις νέες, για όλους εμάς, για όλη την κοινωνία. Ο θύτης είναι ένας αστυνομικός. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι οι σημερινοί αστυνομικοί είναι θύτες. Κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν είναι αληθινό αλλά είναι και άδικο.

Και μιλάει κάποιος που γνωρίζει πολύ καλά τι θα πει Αστυνομία...


Γι' αυτό θα πρέπει να αποφεύγουμε τις γενικεύσεις, γιατί έτσι οδηγούμε τους νέους σε λάθος δρόμο. Τους κρύβουμε το δάσος της πραγματικότητας με το δέντρο μιας εικονικής πραγματικότητας.


Θα ήθελα λοιπόν να μπορούσα να απευθυνθώ στους σημερινούς νέους και να τους πω:

Κλείστε τα αυτιά σας στις γλοιώδεις κολακείες όσων προσπαθούν ουσιαστικά να εκτονώσουν την οργή και την ενέργειά σας σε ψεύτικους στόχους απομακρύνοντάς σας από τους πραγματικούς.

«Αυτούς» εξυπηρετεί να τρώμε τις σάρκες μας στρεφόμενοι ο ένας κατά του άλλου.

Ο στόχος όμως δεν είναι βέβαια αυτός που έχει το μαγαζί στο κέντρο της Αθήνας και βγάζει από αυτό το ψωμί του, τα φάρμακά του, τη μόρφωση του παιδιού του, όπως οι δικοί σας γονείς.

Στα Ιουλιανά, μια από τις πιο ταραγμένες εποχές της ιστορίας μας, η νεολαία κατέβαινε κατά δεκάδες χιλιάδες στους δρόμους και ποτέ δεν είχαμε την παραμικρή καταστροφή, αν και θρηνούσαμε δύο νεκρούς, τον Λαμπράκη και τον Πέτρουλα, που σκοτώθηκαν αγωνιζόμενοι για ένα καλύτερο αύριο.

Περιφρουρούσαμε τον αγώνα μας και γ' αυτό ποτέ δεν έγινε τίποτα, δεν αφήσαμε εμείς να γίνει τίποτα που να τον αμαυρώνει.

Και συγχρόνως η γενιά αυτή δημιουργούσε.

Ίσως ποτέ άλλοτε στη νεότερη ιστορία μας δεν είχαμε τόσα έργα σε όλους τους τομείς, ποίηση, λογοτεχνία, μουσική, σε όλες τις τέχνες, που έγιναν όπλο του αγώνα της νεολαίας, από ανθρώπους νέους που αγωνιζόταν και δημιουργούσαν.


ΒΓΑΛΤΕ ΛΟΙΠΟΝ ΤΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΦΟΡΟΥΣ !



Μην τους επιτρέπετε να στιγματίζουν τον αγώνα σας.

Τι θα πει «κουκούλα»;

Ο πραγματικός αγωνιστής και επαναστάτης ούτε ντρέπεται ούτε φοβάται να δείξει το πρόσωπό του.

Μην αφήνετε να σπιλώνουν τη μνήμη του Αλέξανδρου συνδέοντας το πρόσωπό του και το όνομά του με εικόνες φρίκης.

Είναι σαν να τον σκοτώνουν για άλλη μια φορά.


ΑΝΟΙΞΤΕ ( ΣΩΣΤΟΥΣ ) ΔΡΟΜΟΥΣ...


Αντισταθείτε στα εύκολα που τόσο ύπουλα βάζουν μπροστά σας προσπαθώντας να σας ξεγελάσουν ότι είναι δήθεν δικές σας επιλογές. Πάρτε τη ζωή στα χέρια σας και προχωρήστε μπροστά.

ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ!

http://www.resaltomag.gr


============================

HTML clipboard

Να γίνει «ιδιώνυμο» η κουκούλα, προτείνει ο Γ.Καρατζαφέρης

HTML clipboard


Στα πρόσφατα επεισόδια αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, Γ.Καρατζαφέρης, λέγοντας ότι η χώρα βρίσκεται σε μεγάλη κρίση και η Δημοκρατία υπό κατάλυση.

Πρότεινε να γίνει ιδιώνυμο αδίκημα η κουκούλα, ενώ ζήτησε εθνικό διάλογο με τη συμμετοχή των πολιτικών αρχηγών.

Στο πλαίσιο της ομιλίας του στη Βουλή για τον κρατικό προϋπολογισμό 2009, ο κ. Καρατζαφέρης είπε πως απαιτείται εθνική συνεννόηση. «Η ανάγκη των πραγμάτων επιτάσσει να ακούσουμε όλους όσους διαθέτουν λίγη πείρα» τόνισε.

Αναφερόμενος στις ταραχές των τελευταίων ημερών υποστήριξε:

«Καλή η εικόνα των παιδιών που εξεγείρονται, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν και πάντα δίκιο.

Δεν μπορεί να θεωρηθεί σωστός ο πετροπόλεμος στα αστυνομικά τμήματα. Χαίρομαι που το ΚΚΕ δέχτηκε τη θέση μου ότι υπάρχουν και ξένα κέντρα υποκίνησης των γεγονότων».

HTML clipboard

Ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ απευθυνόμενος στην κυβέρνηση τόνισε:

«Τι κάνετε, επιτέλους, όταν σήμερα, μετά από 15 ημέρες καίγεται ακόμη η Αθήνα;

Γιατί κουβαλάτε ακόμη φοβικά σύνδρομα και δεν ορθώνετε το ανάστημά σας; Περιμένετε να τελειώσουν τα καύσιμα για τις μολότοφ;

Σας είπα ότι η ανοχή σας στη βία θα φέρει κι άλλο αίμα!

Πώς θα αντιμετωπιστεί η οικονομική κρίση αν δεν αντιμετωπίσουμε τα επεισόδια;

Μήπως ο κ. Παπανδρέου περιμένει να εισπράξει «κάτι» από την αναταραχή και τα επεισόδια».

Κατηγόρησε όλα τα κόμματα για τη στάση τους απέναντι στην συγκυρία που βιώνει ο τόπος. Ειδικότερα κατηγόρησε την κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ ότι «περιμένουν το τυράκι του ανασχηματισμού και δεν μιλάνε».

«Η κυβέρνηση απέτυχε παταγωδώς» είπε.

Χαρακτήρισε την κυβέρνηση «απαξιωμένη στην κοινή γνώμη» και απευθυνόμενος προς τον πρωθυπουργό ανέφερε ότι «το μέλλον δεν είναι δίπλα του, αλλά απέναντί του».

Και συνεχίζοντας για τις ταραχές δήλωσε:

«Οι πολιτικοί ταγοί δεν πρέπει να οδηγούνται από το πεζοδρόμιο. Πρέπει να τονώσουμε το πεσμένο ηθικό της αστυνομίας. Γιατί τα 'φορτώσαμε' όλα στην Αστυνομία; Πρέπει, επιτέλους να επιβληθεί ο νόμος. Διότι, όταν δεν επιβάλλεται ο νόμος καταλύεται η έννοια της Δημοκρατίας. Πρέπει να τηρηθεί η ευταξία».


Μιά κουκούλα, μέ εμφανή όμως ένοικο!

Πιάσανε τόν κακόμοιρο έν ώρα βροχής καί φόραγε κουκούλα γιά να μή βρέχεται.

Άντε τώρα ν΄ αποδείξει ότι δέν έφταιγε κι΄ ότι δέν είναι ελέφαντας...

Ο κ. Καρατζαφέρης πρότεινε για την παύση των επεισοδίων: να γίνει η κουκούλα ιδιώνυμο, κατάργηση του ασύλου, το λόγο στα αιτήματα της παιδείας να έχει η πλειοψηφία των μαθητών και των φοιτητών και όχι η μειοψηφία και η ευθύνη της κάθε διαδήλωσης να βαραίνει αυτόν που την διοργανώνει με κανόνες που ορίζει ο νόμος.

Ο κ. Καρατζαφέρης άσκησε σκληρή κριτική και στο ΠΑΣΟΚ και κατλόγισε στον Γιώργο Παπανδρέου καταλόγισε ότι δεν κατέθεσε την πρόταση για την προανακριτική, αλλά περιμένει τον ανασχηματισμό μήπως εισπράξει κάτι. «Συμπεριφερόμαστε στους θεσμούς σαν να παίζουμε τάβλι, πλακωτό γι αυτό και ο λαός θα πει 'φεύγα'» τόνισε.

Κατηγόρησε επίσης τα κόμματα της Αριστεράς πως «τρώγονται μεταξύ τους και παίζουν το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι». Είπε ωστόσο ότι το ΚΚΕ τήρησε την πιο ειλικρινή στάση.

ΠΥΚΝΩΝΟΥΝ ΟΙ ΦΩΝΕΣ....

Νέα «φωτιά» στις σχέσεις ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ ανάβει ο Θόδωρος Πάγκαλος, κατηγορώντας από τις σελίδες της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας την πολιτική ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ για καθοδήγηση των κουκουλοφόρων.

Μιλά για ένα φαινόμενο πολιτικής αλητείας που καθοδηγείται από την πολιτική ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ...

Ο Θόδωρος Πάγκαλος αναφέρει ότι τις πρώτες ημέρες το κίνημα της νεολαίας ήταν αυθόρμητο και απόλυτα δικαιολογημένο, όμως παρεισέφρυσαν κακοποιά και ταραχοποιά στοιχεία.

«Σήμερα όμως έχουμε να κάνουμε με 50 άτομα στο ένα σημείο, 100 στο άλλο, δηλαδή μιλάμε για ένα φαινόμενο πολιτικής αλητείας. Ε, αυτό το φαινόμενο πολιτικής αλητείας το καθοδηγεί η πολιτική ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ» δηλώνει ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.

in.gr